test

test

ROBOTICA, GAMES, ANIMATIES, KUNST EN MEER!


Leer op een leuke en creatieve manier programmeren met Scratch en Lego WeDo, de mBot, de BBC micro:bit en Makey Makey!

Op deze blog vind je lesmateriaal en workshopideeën van PinkyPepper, alias Martine Segers. Zij is ook in te huren voor het maken van lesmateriaal op maat en het geven van workshops in Den Haag en omgeving.


21 mei 2015

Geüpdatet op 7 september 2018.


Hallo allemaal,

met veel plezier verzorg ik workshops voor basisschoolleerlingen, brugklassers, PABO-studenten en leerkrachten over programmeren met Scratch en over het mini-computertje met de naam micro:bit. Daarnaast verzorg ik workshops met de educatieve robots mBot en de mBot Ranger. Ik maak hiervoor zelf opdrachten/lesmateriaal.




Opdrachtgevers

Ik heb drie jaar Scratch-lessen gegeven aan diverse groepjes leerlingen op de basisschool van mijn dochter en daar ook een groot project gedaan met de micro:bit waarin een kleine zestig leerlingen uit groep 8 spellen van hout gemaakt hebben met de mirco:bit.

Verder zijn mijn opdrachtgevers tot nu toe: Stanislascollege Delft, Kiwi Electronics, Thomas More Hogeschool (PABO), ouders van kinderen van de Kievitschool in Wassenaar, BSO Het Lijsternest (Kern Kinderopvang) en de Amicale Eureka Club, de science club voor kinderen van medewerkers van het Europees Octrooibureau.

Eigen lesmateriaal

Ik maak zelf lesmateriaal. Daarin komen veel verschillende aspecten van het programmeren en ontwerpen aan bod. En ik probeer veel ruimte te bieden voor de eigen creativiteit van de leerlingen, onder andere door stap-voor-stap-lessen af te wisselen met open opdrachten. Verder laat ik leerlingen vaak eigen tekeningen maken voor hun Scratch-projecten.

Via deze blog publiceer ik enkele lessen als voorbeeld van waar ik mee bezig ben, zoals een les over het maken van 3D-tekeningen met Scratch.




Geen kookboeklessen

Kookboeklessen probeer ik zo veel mogelijk te vermijden. Leerlingen leren in mijn ogen weinig van het exact namaken van een serie scripts. In beginnerslessen probeer ik leerlingen zo veel mogelijk zelf witte vlekken in de scripts in te laten vullen en in lessen voor leerlingen met al wat Scratch-ervaring staan veel losse Scratch-blokken die de leerlingen op basis van een aantal aanwijzingen zelf in elkaar moeten puzzelen.

Aparte lesboekjes voor de mBot en voor de micro:bit

Voor de mBot, waar nog weinig Nederlandstalig lesmateriaal voor beschikbaar is op dit moment, werk ik aan een apart opdrachtenboekje. Het gaat om de opdrachten die ik in mijn workshops gebruik, aangevuld met extra ideeën en extra achtergrondinformatie.

Voor de micro:bit heb ik ook een eigen opdrachtenboekje gemaakt, met een aantal introductie-opdrachten en een aantal ideetjes voor spellen.




Ik ben ook in te huren voor het maken van lesmateriaal op maat. Zo heb ik voor een VMBO-school bij mij in de buurt een Scratch-introductieles van 2 keer 100 minuten gemaakt met stickman-animaties als thema. Daar heb ik onder andere bovenstaand project voor gemaakt.

Nederlandstalige Scratch-Wiki

Daarnaast help ik actief mee aan het opzetten van de begin 2016 gelanceerde Nederlandstalige Scratch-Wiki. Met andere Nederlandse en Vlaamse Scratchers probeer ik een naslagwerk te maken dat ook interessant is voor scholen. Deze blog-post verwijst naar een aantal mooie pagina's die tot nu toe zijn gemaakt.

Vragen of verzoeken? Ik hoor het graag!

Ben je op zoek naar een enthousiasteling voor het verzorgen van gastlessen of workshops (niet alleen voor kinderen, maar ook voor docenten en/of ouders), of wil je meer weten over het lesmateriaal dat ik aan het maken ben, mail me dan.

Scratch is ook interessant voor plusklassen. Scratch biedt hele mooie kansen om kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong al vanaf een jaar of zeven extra uitdaging te bieden, om hun ruimte te bieden voor hun creativiteit, en om hen beter te leren omgaan met het maken van fouten.

Ik ben bereikbaar via PinkyPepper.Scratch apenstaartje gmail.com

Ik ben overigens bezig met het opzetten van Scratch-workshops als neventak van mijn eigen bedrijf (van huis uit ben ik chemicus en ik werk al zo'n twintig jaar als wetenschaps- en techniekjournalist). Bij het maken van lesmateriaal komt mijn schrijfervaring goed van pas. Meer over mijn werkervaring vind je op mijn LinkedIn-profiel.

Groetjes van Martine

P.S. Sinds 1 januari 2011 staat mijn eenmanszaak onder de naam "Martine Segers" ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Mijn KvK-nummer is: 51869616.

*************************************************************

Hello everybody,

I am currently making Scratch lessons in Dutch for children aged 7 to 13.

If you have any questions about my lessons or about my Scratch-projects, you can mail me at PinkyPepper.Scratch the at sign gmail.com

Best wishes, Martine Segers