test

test

ROBOTICA, GAMES, ANIMATIES, KUNST EN MEER!


Leer op een leuke en creatieve manier programmeren met Scratch en Lego WeDo, de mBot, de BBC micro:bit en Makey Makey!

Op deze blog vind je lesmateriaal en workshopideeën van PinkyPepper, alias Martine Segers. Zij is ook in te huren voor het maken van lesmateriaal op maat en het geven van workshops in Den Haag en omgeving.


20 juni 2017

Waar of niet waar?


Alleen als een uitspraak waar is, ga je zitten. Anders ga je staan.

Je kunt een leuk spel met kinderen spelen op basis van dit idee. Doel: kinderen meer vertrouwd maken met het concept dat een programmeur een programma twee verschillende kanten op kan sturen op basis van een uitspraak die óf waar is óf niet waar is (true or false).

Zo kun je in Scratch in een spel de speler bijvoorbeeld een punt geven als "raak ik bal?" waar is. Of het blok "raak ik geel?" of een andere, zelf te bepalen kleur gebruiken. Ook met de groene blokken uit de categorie functies kun je een statement maken waarvan de computer kan testen of het waar is of niet, bijvoorbeeld: score > 3. In onderstaande spellen vind je nog meer voorbeelden.

Mijn Scratch-spel om met een groepje kinderen te doen:

https://scratch.mit.edu/projects/162041007/

Dit is een spel dat je met een groep kunt doen. Druk op de spatiebalk voor de volgende opdracht. Kijk steeds of het plaatje en het statement kloppen of niet. En beslis dan of je moet gaan staan of gaan zitten... Als je op "M" drukt in plaats van op de spatiebalk krijg je alleen de relatief makkelijke opdrachten.

Met dank aan @visualeditor_nl en @meadowlane.


Wil je kinderen er individueel mee aan de slag laten gaan, kies dan de mooie remix van @TFDAdri van de TechniekFabriek Digitaal in Houten:

https://scratch.mit.edu/projects/163617676/

Ook bij dit project moet je eerst op de spatiebalk klikken. En daarna moet je kiezen tussen "hier doorgaan" of "of hier doorgaan".

Tot slot vind je hier een versie met getallen, gemaakt door @visualeditor_nl: https://scratch.mit.edu/projects/142699538/